STANOWISKO GIODO
DOTYCZĄCE MOŻLIWOŚCI ŻĄDANIA OD PRACOWNIKA
przedłożenia rocznego zeznania podatkowego (PIT)
w celu wykazania wysokości dochodu,
potrzeby Zakładowego Funduszu Świadczeń
Socjalnych
Pracodawca
może gromadzić dane osobowe, jeśli spełni jeden z warunków określonych
w art. 23 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych
- w przypadku danych "zwykłych" (jak np. imię, nazwisko,
adres zamieszkania) oraz w art. 27 ust. 2 tej ustawy - w odniesieniu
do danych szczególnie chronionych (katalog danych objętych szczególną ochroną
określony został w art. 27 ust. 1 ustawy i obejmuje m.in. dane
dotyczące stanu zdrowia, nałogów).
Zgodnie
z art. 23 ust. 1 pkt 2 lub art. 27
ust. 2 pkt 2 ustawy o ochronie danych
osobowych wykorzystywanie danych jest możliwe, gdy jest to niezbędne dla
zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu
prawa.
Dopuszczalność żądania przez pracodawcę zeznania o wysokości osiągniętego
przez pracownika dochodu w roku podatkowym (PIT) w celu potwierdzenia
uprawnienia tego pracownika do świadczeń z Zakładowego Funduszu Świadczeń
Socjalnych, badać należy w oparciu o przepisy ustawy z dnia
4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t. j. Dz.
U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335, ze zm.) oraz postanowienia regulaminu,
o którym mowa w art. 8 ust. 2 tej ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zakładowym funduszu
świadczeń socjalnych, przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz
wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej
i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z jego środków. Zasady
i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych
z Funduszu oraz zasady przeznaczania środków funduszu na poszczególne cele
i rodzaje działalności socjalnej powinny być określone w regulaminie
(art. 8 ust. 2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń
socjalnych).
Przyznanie świadczeń z Funduszu, a także ich wysokość, uzależniona
jest więc od spełnienia przez osobę ubiegającą się o to świadczenie
określonych kryteriów socjalnych. Ustawa o zakładowym funduszu świadczeń
socjalnych nie określa jednak sposobu, w jaki ma nastąpić udokumentowanie
ich spełnienia. Uprawnienie pracodawcy do żądania podania stosownych informacji
oraz przedłożenia odpowiednich dokumentów uzasadniających przyznanie
świadczenia z Funduszu, powinno zatem znajdować uzasadnienie
w regulaminie, o którym mowa powyżej. W jego postanowieniach
powinny być sprecyzowane zasady i warunki korzystania z usług
i świadczeń finansowanych z Funduszu oraz tryb rozpatrywania wniosków
o ich przyznanie. Regulamin powinien także określać, jakie informacje
i dokumenty są niezbędne do dokonania oceny, czy osoba ubiegająca się
o przyznanie świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych
spełnia kryteria, od których uzależnia się jego przyznanie.
W wyroku z dnia 8 maja 2002 r. sygn. akt I PKN 267/2001 Sąd
Najwyższy uznał, iż w art. 8 ust. 2 ustawy o zakładowym
funduszu świadczeń socjalnych "jest (...) zawarta zasada przyznawania
ulgowych usług i świadczeń oraz dopłat z Funduszu według kryteriów
o charakterze wyłącznie socjalnym, tj. uzależnionych co do zasady
i wysokości od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby
uprawnionej do korzystania z Funduszu. Z tego zaś punktu widzenia nie
może być obojętne to, czy i jakie dochody osiąga pracownik poza zakładem
pracy, w którym ubiega się o świadczenie, oraz jaka jest sytuacja
życiowa wszystkich członków jego rodziny, z którymi prowadzi wspólne
gospodarstwo domowe. Jeżeli więc przyznawanie świadczeń jest uzależnione od
wymienionych wyżej kryteriów, to oczywiste staje się, że sytuacja pracownika
lub innej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu wymaga każdorazowo
wyjaśnienia, ustalenia i oceny".
(www.giodo.gov.pl)